Uitstelgedrag bij studiekeuze

Uitstelgedrag bij studiekeuze

Laat je het lopen of grijp je in?

Deze week las ik een interessant artikel over de verschillende manieren waarop jongeren kiezen (of niet kiezen) en de keuzestress waartoe dat kan leiden.

Kortweg zijn er drie keuzestrategieën bij jongeren:

  1. Doelgericht, 10% van de jongeren hanteert deze keuzestrategie
  2. Zekerheidzoekend, 20% van de jongeren gebruikt deze strategie
  3. Uitstellend, 7 op de 10 jongeren stellen het maken van keuzes het liefst uit

Wat zegt dit over het maken van studiekeuze?

Ook bij het maken van een studiekeuze zie je dit uitstelgedrag. Jongeren stellen het bezoeken van open dagen uit en hebben geen zin om het gesprek met hun ouders, mentor of decaan over hun toekomstige studie aan te gaan.

Naar schatting weet 25 % van de jongeren na hun middelbare school niet wat ze willen studeren. Ze beginnen op goed geluk aan een studie of nemen (steeds vaker) een tussenjaar. De grote vraag is hoe je deze jongeren gemotiveerd krijgt om na te denken over hun studiekeuze.

Drijfverenonderzoeken

In het op de gok bezoeken van open dagen van hbo en universiteiten ligt naar mijn idee niet de oplossing. Wél in het onderzoeken van wat hem/haar drijft en motiveert. Waar zijn/haar talenten liggen en waar hij/zij zijn/haar bed voor uitkomt. Dit is daarom het eerste waar ik vanuit Welke-studie-past-bij-mij.nl met jongeren mee aan de slag ga.

Niet aan de hand van urenlange praatsessies (welke jongere krijg je daar nu gemotiveerd voor?) maar aan de hand van een gevalideerd gedragsassessment: de studentprofielanalyse van Thomas Education. Het rapport dat hieruit volgt, is het praatstuk waarmee ik binnen een uur een compleet genoeg beeld heb om tot studieadvies te komen.

Hoe werkt de studentprofielanalyse?

De studentprofielanalyse van Thomas Education legt in circa 15 minuten de drijfveren van een jongere bloot en is op de DiSC-theorie gebaseerd. Het geeft helder inzicht in de motivatoren en het voorkeursgedrag van de leerling/student.

Deelnemers (en hun ouders) staan iedere keer weer versteld hoe treffend dit rapport omschrijft hoe ze zijn en handelen. Het geeft jongeren een beter zelfbeeld en meer zelfvertrouwen. Aan een studentprofiel worden passende studies gekoppeld. Hoe dat in zijn werk gaat, leg ik u graag een keer persoonlijk uit. Maar ook dat is gebaseerd op heel veel slimme data.

Welke studie past bij mij?

Passende studies pluizen we vervolgens verder uit. Ik kijk waar interesses liggen en wat de mogelijkheden zijn met bepaalde profielkeuzes. Door mijn jarenlange ervaring als recruiter kan ik bovendien jongeren inhoudelijk veel vertellen over verschillende studies en banen. Ook kan ik indien gewenst adviseren over baankansen en carrièreperspectief.

Resultaat na 4,5 uur werken

Twee keer maand organiseer ik een studiekeuzebootcamp. Het resultaat van 4,5 uur hard werken is naast meer zelfinzicht, een persoonlijke studie top 5 en een concreet actieplan. In dit actieplan plant een deelnemer zijn vervolgacties om zelfstandig verder te komen met zijn studiekeuze.

We plannen bijvoorbeeld open dagen, bereiden vragen voor die gesteld kunnen worden om een beter beeld te krijgen van de studie etc etc. Allemaal heel persoonlijk en concreet. Dit plan wordt gedeeld met de ouders zodat zij op de hoogte zijn van wat nodig is om verder te komen.

Deelname aan een studiekeuzebootcamp kost 249 euro. Individueel kun je hetzelfde traject doorlopen. Kosten zijn dan 299 euro en doorgaans duurt een sessie dan 3 uur (of 2 x 1,5 uur).