Studiekeuze advies voor VMBO leerlingen
Jongeren op het VMBO moeten op nóg jongere leeftijd dan scholieren van HAVO en VWO keuzes maken op het gebied van studie en loopbaan. Dat blijkt vaak lastig voor hen en hun ouders. Objectief en professioneel studiekeuze advies helpt!
Een passende studie of loopbaankeuze maak je op grond van de antwoorden op de vragen
- Wie ben je?
- Wat kan je?
- Wat wil je?
Aangezien de meeste 15 en 16 jarigen nog totaal geen antwoord hebben op de eerste vraag en slechts een vaag antwoord hebben op de 3 e vraag (Jongens vaak: ‘iets met sport, veel geld verdienen, een webshop openen’ en Meisjes vaak: ‘iets met dieren, kinderen, verzorging’) komen hier doorgaans weinig gemotiveerde keuzes uit. Resultaat is dat motivatie voor school en leren op MBO steeds minder wordt en (te) veel jongeren uitvallen. Hoe jammer is dat! Het kan ook anders!Â
Studiekeuze advies voor VMBO
Mijn werkwijze is praktisch, persoonlijk en concreet. In ca 3 a 4Â uur tijd krijgen jongeren inzichte die hen verder helpen.
Hoe ik dit doe? Het gevalideerde gedragsassessment van Thomas Education (Student Profiel Analyse) geeft in zeer korte tijd antwoord op de vraag Wie ben ik? 95 % van de jongeren en hun ouders herkennen zich goed tot zeer goed in het rapport dat ik hen voorafgaand aan de studiekeuze bootcamp toestuur. Hierin staat beschreven wat een jongere motiveert, waar hij energie van krijgt en hoe hij het liefst ‘zijn ding doet’. Aan deze drijfveren en motivatoren koppel ik passende studies. Door mijn werk als recruiter/ werving en selectie consultant kan ik bovendien veel over beroepen vertellen waardoor duidelijk wordt wat je met een studie kan. Praktisch, persoonlijk en concreet. Dat spreekt jongeren aan en waarderen zij met gemiddeld een 8,5
De blije en opgeluchte gezichten die dit oplevert, zijn voor mij goud waard. Het geeft richting, duidelijkheid en rust. Een stip op de horizon die motiveert! Dat is wat mÃj motiveert en mijn werk zo ontzettend waardevol voor mij maakt!
Meer weten? Lees hier mee over mijn werkwijze Â