Is een Tussenjaar wel zo’n goed idee?
Een groeiend aantal jongeren neemt een tussenjaar na zijn eindexamenjaar. Aan een tussenjaar zitten zowel voor- als nadelen. Om er achter te komen of een tussenjaar een goed idee is voor jouw zoon of dochter, is het belangrijk je af te vragen wat het doel is van het tussenjaar. Zit er een dieper plan/ verlangen achter het nemen van een tussenjaar? Wil jouw kind bijvoorbeeld meer van de wereld zien en gaan reizen? Wil het uit zijn comfortzone stappen en (in het buitenland) zijn eigen geld verdienen? Wil het zijn talen verbeteren en internationale vriendschappen opdoen? Als deze vragen met ‘JA’ zijn te beantwoorden, lijkt me een tussenjaar een geweldig plan!
Ik zie echter in mijn praktijk regelmatig dat de keuze voor een tussenjaar slechts voortkomt uit het feit dat een kind onzeker is over zijn/haar studiekeuze en daarom de studiekeuze maar een jaar uitstelt door een tussenjaar te nemen. Volgens mij is een tussenjaar dan niet écht nodig. Zonder plan een tussenjaar starten, lijkt mij sowieso niet zo’n goed plan.
Nadelen van een tussenjaar
Ik zie de volgende nadelen bij het nemen van een tussenjaar
- Onderbreking van studieritme.
Na het eindexamen van de middelbare school zit jouw kind helemaal in de ‘studeer modus’. Bij veel jongeren heeft een jaar ertussenuit een negatief effect op dit ritme.
- Geen doel voor ogen
Sommige jongeren hebben geen idee wat ze willen doen tijdens een tussenjaar en kiezen ervoor om thuis te niksen wat leidt tot verveling en irritatie thuis. Op deze manier heeft een tussenjaar natuurlijk ook geen enkele meerwaarde.
- Gewend aan vrijheid
Na een jaar in het buitenland is jouw kind gewend  geraakt aan het leven en de vrijheid daar. Sommige jongeren blijven liever dan terug te gaan studeren. Zij stellen het studeren verder uit. Van uitstel komt soms afstel
Zelfkennis
Uit onderzoek blijkt dat zelfkennis de cruciale sleutel is tot een passende studiekeuze. Een tussenjaar kan daar een hele waardevolle bijdrage aan leveren. Vraag is echter voor het opdoen van zelfkennis een heel jaar nodig is. Zijn er niet andere wijzen waarop jouw kind in veel minder tijd veel zelfkennis kan opdoen?
Kiezen met hoofd en hart
Mijn studiekeuze bootcamps heb ik opgezet met in mijn achterhoofd het verlangen dat een jongere in zo’n kort mogelijke tijd veel zelfkennis opdoet. Zelfkennis is het fundament voor een passende studie.
Voor het opdoen van zelfkennis gebruik ik de gevalideerde gedragsassessments van Thomas International. A.h.v. de Student profile analyse achterhaal ik in zeer korte tijd de drijfveren en motivatoren van jouw kind. Dit gevalideerde gedragsassessment geeft een schat aan informatie. 97 % van jongeren die mijn praktijk bezoekt en dit assessment maakt, herkent zich goed tot zeer goed in deze analyse. Door mijn jarenlange ervaring als recruiter, kan ik gemakkelijk en effectief passende studies aan het student profiel van jouw kind koppelen en kan ik adviseren over toekomstperspectief van studies: kiezen met Hart én Hoofd noem ik dat.
Studiekeuze Bootcamp
Omdat mijn werkwijze zeer kort en krachtig is, heb ik het de Studiekeuze Bootcamp genoemd. Tijdens de bootcamp kom ik er samen met jouw zoon of dochter achter wat hem/haar drijft en motiveert. Hieraan koppel ik studies, we bekijken carriere perspectief en samen maken we een studiekeuze actieplan. In 4,5 uur tijd verzamelen we een schat aan informatie die jouw kind vertrouwen geeft om een passende studie te kiezen. Een tussenjaar blijkt dan vaak niet meer nodig!
Meer weten? Klik hier voor mijn werkwijze.
Meer weten over kosten? Lees dan hier verder
Tot op heden hem ik ruim 150 jongeren hulp bij studiekeuze mogen bieden en worden mijn studiekeuze bootcamps met een 8,5 gemiddeld beoordeeld.