Doubleren of afzakken
Friskijken, omdenken, ik hoor in mijn omgeving dat ik daar wel goed in ben. Inderdaad haal ik veel energie uit het praktisch oplossen van een ogenschijnlijk onmogelijk probleem…
Zoals deze: “Mijn zoon zit in 5 VWO en staat er niet goed voor. School wil hem niet laten doubleren en naar 5 Havo laten ‘afzakken’. Wat moet ik daarmee? Heb jij misschien tips? “
Dit post-Corona probleem is momenteel zeer actueel en gaat mij enorm aan t hart. Jongeren die te weinig fysiek onderwijs hebben gehad door alle Corona maatregelen, worden de dupe van deze 1,5 jaar Corona ellende.
Ik merk dat ik als ‘omdenker en friskijker’ goed kan helpen met ‘munitie’: argumenten bedenken en ideeen aandragen hoe het achterstandsprobleem op een andere manier opgelost kan worden met t belang van het kind voorop (en niet t organisatie probleem van school). Dit leidt tot nieuwe energie en motivatie voor school.
Ik begin in mijn werkwijze niet bij de cognitie (wat kan een kind wel/niet?) maar bij de motivatie (wat motiveert een kind?). Dat geeft zo’n ander perspectief!
Na 1,5 jaar zijn we immers allemaal Corona moe. Ieders Corona moeheid uit zich echter anders. Ik achterhaal graag waaruit de Corona moeheid van een kind bestaat en hoe we deze op kunnen lossen. Welke hulp heeft een kind nodig, waar help je het nu écht mee? Welke begeleiding kunnen ouders, docenten en een mentor bieden hierin? Hoe krijgt een kind zijn of haar motivatie weer terug? Wat kan het zelf doen? Gewoon een niveau lager plaatsen is voor mij een veel te eenzijdige oplossing (die bovendien weinig motiveert en dus vaak niks oplost) voor dit probleem en kan altijd nog genomen worden.
Heb jij ook een kind dat worstelt met bovenstaand probleem? Of een vriendin, familielid of collega die je dit (in vertrouwen) deelt.
Neem gerust contat op en ik denk graag mee!