Wetenschappelijk bewezen: meer studievoorlichting voorkomt studie-uitval
Dat is toch logisch? Soms verbaast je de uitkomst van een onderzoek niks…. Maar toch fijn dat het nu wetenschappelijk wordt aangetoond:
Wanneer aankomende studenten een weloverwogen studiekeuze maken, zorgt dit voor meer tevredenheid tijdens de studie en minder uitval
Een recent onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam heeft nieuwe inzichten opgeleverd over het verband tussen het studiekeuzeproces van aankomende studenten, de aansluiting met hun gekozen bacheloropleiding, en hun studiesucces in het eerste jaar.
De onderzoekers stellen dat goede voorlichting aan aankomende studenten helpt bij het terugdringen van de uitval in het eerste jaar.
Hoge uitval aanleiding voor onderzoek
Aanleiding voor het onderzoek waren de hoge uitvalcijfers onder eerstejaarsstudenten in Nederland. Ongeveer 30 procent van de studenten stopt in het eerste jaar, vaak vanwege een verkeerde studiekeuze of tegenvallende verwachtingen en resultaten. na twee jaar studeren is dit aantal zelf opgelopen tot 40 %. De onderzoekers wilden daarom onderzoeken of een beter studiekeuzeproces kan leiden tot een betere aansluiting met de opleiding en uiteindelijk meer studiesucces. En dat verband is dus nu aangetoond.
Behoefte aan begeleiding bij studiekeuze van jongeren gepeild
Het onderzoeksbureau Stemmingmakers (het onderzoeksbureau van scholieren.com en studenten.com) peilde bovendien dit jaar hoe jongeren hun studiekeuze maken en wat hun behoefte daarbij is aan begeleiding. Jaarlijks vraagt Stemmingmakers scholieren naar hun studiekeuzeproces. Ze ondervroegen jongeren welke factoren ervoor zorgen dat veel scholieren deze keuze moeilijk vinden en welke factoren aankomend studenten zelf doorslaggevend vinden bij het maken van een studiekeuze.
Niet verrassend wordt het grote aantal keuze dat er in studies is, voor jongeren als grootste stress factor genoemd. Helaas neemt ieder jaar het aantal studies in Nederland toe en vaak wisselen studies van naam. Ik snap heel goed dat je door de bomen als studiekiezer of ouder het bos dan niet meer ziet.
Als tweede stressfactor wordt het niet weten wat voor carrierekansen een bepaalde studie biedt, genoemd. Jongeren studeren tegenwoordig heel doelgericht en minder uit intrinsieke nieuwsgierigheid naar een bepaald onderwerp, is mijn ervaring. Ik zie dit niet als een goede of slechte ontwikkeling maar wel als een behoefte waarin goede studiekeuze voorlichting moet voorzien. Dergelijke voorlichting kunnen maar weinig decanen en mentoren geven, is mijn ervaring. De factsheet van de uitkomsten van het onderzoek, vind je hier
Hoge uitval
Ieder jaar stopt meer dan 30 % van de eerste jaarsstudenten met zijn of haar studie. Stoppen met je studie slaat een deuk in het zelfvertrouwen van jongeren, het kost ouders en jongeren geld (met de lang studeerboete op komst straks nog veel meer) maar het kost óók de samenleving veel geld. Collegegeld is immers niet de kostprijs van een studie, die ligt ca 5 x hoger en voor studies als Geneeskunde zelfs vele malen hoger dan dat. Die extra kosten betalen we uit belastinggeld en vanuit dat oogpunt is studie-uitval een grote verspilling van gemeenschapsgeld naar mijn mening. Geld dat we beter in het verhogen van de kwaliteit van het onderwijs kunnen steken of in het verhogen van studentenwelzijn naar mijn idee.
Studiekeuze bootcamp® biedt oplossing voor dit probleem
Bovenstaanfde feiten zijn niet nieuw. Ze spelen al jaren en niemand lijkt er echt een oplossing voor te hebben. Dat verbaasde mij. En aan dit maatschappelijke probleem wilde ik in 2015 wat doen
Met al deze feiten in mijn achterhoofd ontwikkelde ik daarom in 2016 de effectieve Studiekeuze bootcamp® methode. De basis van de Studiekeuze bootcamp® is het vergroten van zelfinzicht van een jongere. Wie ben ik en wat motiveert mij? Een Studiekeuze bootcamp® is effectief, persoonlijk, kent concreet resultaat in de vorm van een persoonlijke studie TOP 5 en een concreet studiekeuze actieplan, heeft een minimale tijdsinvestering voor ouders en aankomend student, biedt een afhaalservice vanaf het station en neemt arbeidsmarkt/carriere perspectief bij studiekeuze, mee. Het geeft duidelijkheid, rust en motivatie.
Hoe gaat een Studiekeuze bootcamp® in zijn werk?
Vooraf maken jongere een gevalideerd motivatie assessment wat zicht geeft op de motivatie en het gedrag van een jongere. In de vier uur durende Studiekeuze bootcamp® stellen we het zelfbeeld van een jongere aan de hand van een talentenquiz en een persoonlijk 1 op 1 gesprek samen verder scherp . De infomatie die dit oplevert, vatten we na circa twee uur samen tot een ‘boodschappenlijst’ met (realistische) wensen waaraan een studie volgens een jongere moet voldoen.
Omdat ik alle studies in Nederland ken, kan ik daarna snel passende studies voor een jongere selecteren met behulp van onze unieke zelfontwikkelde studiedatabase. De geselecteerde studies nemen we door en daaruit volgt een persoonlijke Studie Top 5 van studies die een jongere het meest aanspreekt. De Studiekeuze bootcamp ® sluiten we af met het maken van een concreet studiekeuze actieplan.
In deze animatie wordt alles kort uitgelegd.
Kenner van alle studies in Nederland
Sinds 2016 ben ik dagelijks met Studiekeuze advies bezig en kan daardoor beloven dat ik alle studies in Nederland ken. Hierdoor kan ik jongeren snel en passend adviseren. Dat een Studiekeuze bootcamp® effectief is en succesvol is, laat het tweejaarlijks KTO SKB 2024 zien.
99 % raadt een studiekeuze bootcamp aan en 95% is tevreden met zijn gekozen studie.
Heb jij een zoon of dochter die richting bij studie- of masterkeuze kan gebruiken? Ik help jouw zoon of dochter graag. Neem contact op dan bespreken we wat ik kan betekenen